Veelgestelde vragen

Er is geen vraag die we niet kunnen beantwoorden!

Hieronder vindt u veelgestelde vragen over de werking van iKot.be. Als u een vraag heeft die er niet bij staat, ga dan naar het Reactieformulier om uw vraag aan ons team te stellen. We geven u zo snel mogelijk antwoord en plaatsen de vraag & het antwoord in onderstaand overzicht, zodat we ook andere gebruikers nog beter kunnen helpen.

Als uw vraag er wel bij staat maar het antwoord is niet volledig, kunt u dat per vraag/antwoord aan ons doorgeven, wij zullen het antwoord zo snel mogelijk aanpassen.

U kunt direct naar de vragen en antwoorden gaan over - Mijn account - Betalen - Verhuren - Reageren - Algemeen

Alles uitvouwen
Alles invouwen

1. Mijn account

Ik ben mijn wachtwoord vergeten, hoe kan ik een nieuw wachtwoord aanvragen? 

Julie vroeg: Ik ben mijn wachtwoord vergeten, hoe kan ik een nieuw wachtwoord aanvragen?

Ons antwoord: Dit is heel eenvoudig: U gaat naar wachtwoord vergeten en u vult uw e-mailadres of gebruikersnaam in waarmee u zich hebt ingeschreven. Binnen een minuut ontvangt u in een e-mail een link naar een pagina waar u een nieuw wachtwoord kunt kiezen.

Waarom moet ik die ingewikkelde code overnemen bij registratie? 

Sebas81 vroeg: Waarom moet ik die ingewikkelde code overnemen bij registratie?

Ons antwoord: Wanneer u zich registreert voor iKot.be vragen wij u een zogenaamde ReCaptcha code over te nemen. Wellicht herkent u dit van andere websites. Dit vragen wij omdat wij op deze manier kunnen nagaan of u een mens bent en geen geautomatiseerd script. Dit is van groot belang om spam buiten de deur te houden.

Wanneer u het gevraagde woord niet goed kunt lezen kunt u dit plaatje probleemloos vernieuwen. Uw antwoord hoeft niet altijd 100% nauwkeurig te zijn, dus wanneer u twijfelt over een bepaalde letter, gokt u dan op de meest waarschijnlijke mogelijkheid, meestal valideert dat prima!

Ik wil mijn account opzeggen, hoe doe ik dat precies? 

Xander vroeg: Ik wil mijn account opzeggen, hoe doe ik dat precies?

Ons antwoord: Als u bijvoorbeeld een kot gevonden hebt, of liever niet langer wilt dat uw gegevens op onze website staan, kunt u probleemloos uw account verwijderen. Logt u eerst in op uw account en ga dan naar deze pagina: Account beëindigen

Hoe kan ik mails stopzetten of aanpassen? 

Laura vroeg: Hoe kan ik mails stopzetten of aanpassen?

Ons antwoord: Dit gaat heel eenvoudig: U gaat naar e-mailvoorkeur aanpassen en u geeft aan of u geen e-mail meer wilt ontvangen of met een andere frequentie.

2. Betalen

Wat kost het gebruik van de diensten van iKot.be? 

Nicolas vroeg: Wat kost het gebruik van de diensten van iKot.be?

Ons antwoord: U kunt diverse 'prepaid' tegoeden aanschaffen. U koopt een vast aantal reactiepunten in aan een voordelige prijs. Reageren op een zoekertje kan vanaf 0,25 euro per reactie. Op de pagina van reactietegoed vindt u de verschillende prijzen. U moet wel even inloggen voordat u deze pagina kan zien.

Ik kan niet betalen met de aangeboden betaalmethoden, wat moet ik doen? 

Bob vroeg: Ik kan niet betalen met de aangeboden betaalmethoden, wat moet ik doen?

Ons antwoord: We bieden op iKot.be de volgende betaalmethodes aan:

- PayPal
- Bancontact | MrCash
- Betalen met iDeal
- Betalen per bankoverschrijving

We hebben uitgevraagd aan kotstudenten welke betaalmethodes ze zouden willen gebruiken en op basis van die informatie hebben we bovenstaande gekozen. Mocht u echt anders willen betalen, neem dan contact met ons op.

Kan ik in plaats van betalen per reactie ook een abonnement nemen waarbij ik onbeperkt kan reageren? 

Anoniem vroeg: Kan ik in plaats van betalen per reactie ook een abonnement nemen waarbij ik onbeperkt kan reageren?

Ons antwoord: De meeste gebruikers willen graag alleen per reactie betalen zodat ze nooit teveel tegoed kopen. Sinds enige tijd bieden we ook een zgn. Onbeperkt* tegoed aan.

Dit houdt in dat u 100 reactiepunten koopt waarmee u wel een flinke tijd vooruit kunt. Vindt u binnen 1 jaar geen kot en hebt u al uw punten gebruikt, dan zetten we nieuwe punten op uw account.

*Onbeperkt is in de praktijk 100 reactiepunten

Waarom is mijn betaling mislukt? 

Anoniem vroeg: Waarom is mijn betaling mislukt?

Ons antwoord: Vervelend dat er iets misgaat met de betaling.

Indien u met MrCash of iDEAL heeft betaald en het geld is van uw rekening afgeschreven en er zijn geen reactiepunten bijgeschreven, dan kunt u het volgende doen:

- Log in en ga naar Transacties
- Klik op Verifiëren button die achter de transactie staat om uw transactie succesvol af te sluiten.

In alle andere gevallen, kunt u ons contacteren: als u ons de volgende gegevens mailt, kunnen wij nagaan wat er precies misgaat en het probleem oplossen:

- datum / tijdstip van poging tot betaling
- de code die wordt weergegeven bij de foutmelding

U kunt hier contact met ons opnemen.

Ik heb betaald maar er zijn geen credits bijgeschreven in mijn account, wat nu? 

Anoniem vroeg: Ik heb betaald maar er zijn geen credits bijgeschreven in mijn account, wat nu?

Ons antwoord: Vervelend dat er iets misgaat met de reactiepunten.

Indien u met MrCash of iDEAL heeft betaald en het geld is van uw rekening afgeschreven en er zijn geen reactiepunten bijgeschreven, dan kunt het volgende doen:

- Log in en ga naar Transacties
- Klik op Verifiëren button die achter de transactie staat om uw transactie succesvol af te sluiten. Wanneer er betaald is, zal het systeem de transactie alsnog goedkeuren en de punten toekennen. Deze betaalfout komt meestal voor indien u niet terugkeert vanuit het betalingsscherm naar iKot.be.

In alle andere gevallen, kunt u ons contacteren: als u ons zoveel mogelijk van de volgende gegevens mailt, kunnen wij nagaan wat er precies misgaat en het probleem oplossen:

- datum en tijdstip van poging tot betaling
- betaalmethode (PayPal, MrCash | Bancontact, betaling per SMS, betaling per telefoongesprek)
- de code die wordt weergegeven bij de foutmelding.

U kunt hier contact met ons opnemen.

Ik had nog reactietegoed, maar dat is niet meer zichtbaar? 

Kadou vroeg: Ik had nog reactietegoed, maar dat is niet meer zichtbaar?

Ons antwoord: Als u uw reactietegoed nog niet hebt opgebruikt maar u ziet rechtsboven als u ingelogd bent "0 reactiepunten" dan gaat er mogelijk iets mis. U kunt deze fout aan ons doorgeven, laat ons dan weten wanneer u betaald hebt en hoeveel reactiepunten u toen gekocht hebt.

Kan ik mijn reactietegoed aan iemand overdragen? 

Kobe vroeg: Kan ik mijn reactietegoed aan iemand overdragen?

Ons antwoord: Helaas kunt u uw reactietegoed niet aan andere gebruikers overdragen.

Kan ik geld terugkrijgen voor het reactietegoed dat ik over heb? 

Maxim vroeg: Kan ik geld terugkrijgen voor het reactietegoed dat ik over heb?

Ons antwoord: Helaas is het niet mogelijk om uw reactietegoed te crediteren na aanschaf.

Ik heb betaald via een bankoverschrijving maar ik kreeg geen punten? 

Anoniem vroeg: Ik heb betaald via een bankoverschrijving maar ik kreeg geen punten?

Ons antwoord: Wanneer u een betaling doet per bankoverschrijving dan duurt het enkele dagen voor deze verwerkt wordt. Wanneer uw betaling ons bereikt dan krijgt u daarvan bericht via onze payment provider (Pay.nl).

In de bevestigingse-mail vindt u een link waarmee u uw transactie kunt afronden en uw reactiepunten op uw account kunt laten bijschrijven.

Ondervindt u een probleem, neem dan gerust contact met ons op.

3. Verhuren

Kan ik meerdere koten/studio's op iKot.be plaatsen? 

Matthias vroeg: Kan ik meerdere koten/studio's op iKot.be plaatsen?

Ons antwoord: U kunt onbeperkt koten plaatsen op iKot.be, we vragen u wel om de koten steeds op volzet te zetten als u een huurder/kotgenoot gevonden hebt. Op deze manier houden we ons aanbod actueel. U kunt de status van uw kot aanpassen op uw persoonlijke pagina. Hiervoor moet u wel ingelogd zijn.

Mijn kot is verhuurd, wat moet ik doen? 

An Sofie vroeg: Mijn kot is verhuurd, wat moet ik doen?

Ons antwoord: Allereerst kunt u inloggen als u vervolgens naar uw persoonlijke pagina gaat, kunt u het betreffende kot op volzet zetten. We zullen de gegevens voor u bewaren zodat u eenvoudig een kot dat vrijkomt weer op vrij kunt zetten.

Kan ik de gegevens van het door mij geplaatste kot nog wijzigen naderhand? 

Dirk vroeg: Kan ik de gegevens van het door mij geplaatste kot nog wijzigen naderhand?

Ons antwoord: Allereerst kunt u inloggen als u vervolgens naar uw persoonlijke pagina gaat, kunt u het betreffende kot of de foto's aanpassen.

Ik krijg geen reacties op het kot dat ik onlangs geplaatst heb. 

Sonja vroeg: Ik krijg geen reacties op het kot dat ik onlangs geplaatst heb.

Ons antwoord: Controleer nogmaals goed uw contactgegevens zodat berichten en telefoontjes goed bij u aankomen. Tot slot enkele tips om uw kot sneller te verhuren:

  • Plaats altijd één of meer foto's van uw kot, koten met foto's krijgen meer reacties.
  • Vermeld duidelijk welke faciliteiten uw kot heeft, dit kan een extra reden zijn om te reageren.

  • Tot slot kunt u ons contacteren voor enkele opties om uw kot in de kijker te plaatsen.



Wat kost het om mijn kot/studio/appartement te plaatsen? 

Anoniem vroeg: Wat kost het om mijn kot/studio/appartement te plaatsen?

Ons antwoord: Het plaatsen van een kot op iKot.be is telkens gratis, u kunt meerdere koten tegelijk plaatsen. Er worden hiervoor geen kosten gerekend. Wel komt er binnenkort de mogelijkheid om uw kot extra snel te verhuren.

Ik wil mijn zoekertje plaatsen maar er gaat iets niet goed! 

Anoniem vroeg: Ik wil mijn zoekertje plaatsen maar er gaat iets niet goed!

Ons antwoord: Wanneer u uw kot probeert te plaatsen, maar er lijkt iets niet goed te gaan, neemt u dan contact op met onze medewerkers.

Vermeld in uw e-mail altijd:
- Uw naam en e-mailadres waarmee u geregistreerd bent.
- Wat er precies niet goed gaat. Wat u ziet.
- Alle details van uw kot (inclusief afbeeldingen)

Op deze manier kunnen we snel het probleem achterhalen en evt. herstellen en uw kot zoekertje online plaatsen.

Ik heb een kot geplaatst maar deze is niet zichtbaar op de site 

Anoniem vroeg: Ik heb een kot geplaatst maar deze is niet zichtbaar op de site

Ons antwoord: Wanneer u een kot plaatst op iKot.be wordt deze door een van onze medewerkers beoordeeld. Het kan dus even duren voor deze publiek zichtbaar is.

De status van uw zoekertje kunt u volgen op je persoonlijke pagina

4. Reageren

Waarom zijn er geen koten in de plaats waar ik een kot zoek? 

Nele vroeg: Waarom zijn er geen koten in de plaats waar ik een kot zoek?

Ons antwoord: Voor koten zijn wij volledige afhankelijk van kotbazen. In de meeste steden hebben wij diverse koten beschikbaar, maar er zijn momenten dat alle koten volzet zijn. Het is dan ook raadzaam om regelmatig te de pagina voor uw stad te controleren op nieuwe koten.

Hoe actueel is het aanbod van iKot.be? 

Tim vroeg: Hoe actueel is het aanbod van iKot.be?

Ons antwoord: Het aanbod wordt dagelijks ververst en de woonruimtes zijn dus doorgaans gewoon beschikbaar voor verhuur. U kunt ten alle tijden reageren op de koten - mits u reactietegoed hebt - om zo snel een geschikt kot te vinden.

Het kan voorkomen dat de eigenaar van het kot, ondanks onze verzoeken, verzuimd het kot offline te zetten. Hier kunnen wij helaas niet veel aan doen. Hoe actueler de advertentie, hoe meer kans u hebt dat het kot nog vrij is.

Het kot dat ik op iKot.be vond blijkt volzet, hoe kan dat? 

Anoniem vroeg: Het kot dat ik op iKot.be vond blijkt volzet, hoe kan dat?

Ons antwoord: We doen ons uiterste best om alleen vrije koten aan te bieden op iKot.be. We moedigen kotbazen dan ook aan om altijd hun koten op volzet te zetten als een huurder gevonden is. We blijven hier echter wel afhankelijk van de kotbaas. Als u een kot vindt dat volzet is, neem dan gerust contact met ons op, wij kunnen het kot dan verwijderen.

Waarom zie ik bij de resultaten geen huisnummer? 

Heleen vroeg: Waarom zie ik bij de resultaten geen huisnummer?

Ons antwoord: Deze informatie plaatsen we standaard niet op iKot.be. Wilt u de precieze locatie van het kot weten, stuur dan een reactie naar de kotbaas.

Waarom zie ik geen contactgegevens van de kotbaas van de koten? 

Kaitlyn vroeg: Waarom zie ik geen contactgegevens van de kotbaas van de koten?

Ons antwoord: Omdat het opzetten en bijhouden van iKot.be een kostbare zaak is, vragen wij een kleine vergoeding aan de mensen die gebruik maken van de site. U kunt dus in contact komen met een kotbaas door te reageren met reactietegoed.

U kunt al voor enkele euro's reactietegoed kopen. Op deze manier helpt u ons de site draaiende te houden en helpen wij u aan een geschikt kot! En u betaalt slechts voor de koten waar u op wenst te reageren.

Wanneer u reeds hebt gereageerd op een kotzoekertje dan vindt u alle beschikbare contactgegevens op de kot pagina. (uiteraard dient u hiervoor ingelogd te zijn)

Mag ik mijn reactietegoed met iemand delen? 

Pieter vroeg: Mag ik mijn reactietegoed met iemand delen?

Ons antwoord: Nee, dit is niet toegestaan.

Ik hoor niks van de kotbaas, wat nu? 

Seppe vroeg: Ik hoor niks van de kotbaas, wat nu?

Ons antwoord: Helaas kan het voorkomen dat een kotbaas niet of laat reageert op uw bericht. Dit kan zijn omdat de kotbaas even geen tijd voor e-mail beantwoorden heeft, maar soms ook omdat hij zijn kot reeds verhuurd heeft.

We raden u aan tenminste enkele dagen af te wachten.

In het geval dat een kotbaas nooit antwoord geeft, neem dan contact met ons op, wij kunnen dan kijken of we u kunnen helpen.


Hoe lang is mijn lidmaatschap geldig? 

Amber vroeg: Hoe lang is mijn lidmaatschap geldig?

Ons antwoord: Als je je inschrijft bij iKot.be en je reactietegoed aanschaft is dit reactietegoed onbeperkt te gebruiken.

Ik wil de kotbaas bellen, maar zie geen telefoonnummer, wat nu? 

Kato vroeg: Ik wil de kotbaas bellen, maar zie geen telefoonnummer, wat nu?

Ons antwoord: We publiceren wegens privacy nooit telefoonnummers op iKot.be. Uiteraard kun je de kotbaas wel om zijn telefoonnummer vragen door op het kot te reageren.

Ik vermoed fraude, er wordt verzocht om geld over te maken met Money Gram / Western Union. 

Anoniem vroeg: Ik vermoed fraude, er wordt verzocht om geld over te maken met Money Gram / Western Union.

Ons antwoord: Als u het verzoek krijgt om van te voren een betaling te verrichten is het vrijwel altijd een poging tot oplichting. Probeer altijd eerst contact te krijgen met de kotbaas en betaal nooit zomaar voordat u het kot bezichtigd hebt. U herkent fraude verder aan termen als Moneygram of Western Union.

Twijfelt u? Neem alstublieft contact met ons op. Wij kunnen op basis van de communicatie een goede inschatting maken of er sprake is van oplichting of niet. Bovendien kunnen wij ingeval van fraude en/of poging tot oplichting snel actie ondernemen door het zoekertje offline te halen en de politie in te schakelen.

NB: Hoewel wij ons uiterste best doen om alle vormen van fraude dan wel oplichting uit te bannen op onze website iKot.be, kan het in zeer uitzonderlijke gevallen voorkomen dat u frauduleuze zoekertjes aantreft. iKot.be doet er zo veel mogelijk aan om deze zoekertjes op te sporen, maar vrijwaart zich van schade die ontstaat uit het gebruik van de website iKot.be. Voor meer informatie verwijzen we u naar onze algemene voorwaarden

U kunt ook contact met ons opnemen.

6. Algemeen

Wat moet ik doen als mijn stad niet in de lijst staat? 

Anoniem vroeg: Wat moet ik doen als mijn stad niet in de lijst staat?

Ons antwoord: Uiteraard proberen wij alle grote en kleine steden in onze database op te nemen. Mocht het toch zo zijn dat een bepaalde stad er niet in staat, neem dan gerust contact met ons op.

Ik heb een suggestie om iKot.be te verbeteren. 

Anoniem vroeg: Ik heb een suggestie om iKot.be te verbeteren.

Ons antwoord: Wij vernemen heel graag van u hoe wij iKot.be kunnen verbeteren, daar zijn we dagelijks mee bezig en uw ideeën zijn daarvoor zeer welkom. U kunt het contactformulier invullen. Wij zullen alle ideeën behandelen en terugkoppelen wat we met uw idee doen.



 

Hebt u een vraag die hier niet bij staat? Aarzel niet, en stel uw vraag hier:

Als u niet vond wat u zocht, kunt u dan omschrijven waarnaar u op zoek was? Met uw feedback kunnen we onze site nog beter maken.